Overige toepassingen
In Nederland rijden al enkele auto’s en vrachtwagens op waterstof. Het aandeel daarvan in Noord-Holland-Noord is nog klein. Door het netwerk aan waterstoftankstations te verfijnen, nemen wij drempels weg voor …
De H2-C Boot is een experimenteel vaartuig met een elektrisch aangedreven waterstof range extender. De H2-C Boot is een platform gebaseerd op een aluminium snel varende romp voorzien van een tube. De ‘C’ in de naam staat voor de toepassingen waar dit schip voor wordt gebruikt. Het kan staan voor Cargo, als Coach of Crew.
Een elektromotor en een accupakket gekoppeld aan een waterstof range-extender, zorgen voor de voortstuwing. Als het accupakket en de range-extender in serie geschakeld zijn, is een vermogen vergelijkbaar met een 60pk buitenboordmotor beschikbaar. Hier worden snelheden tot 30 knopen (ca. 55 km/u) mee behaald.
Een dieselmotor wekt verbrandingswarmte op (thermische energie). Hiermee worden motoronderdelen in beweging gebracht (mechanische energie). Dit om een voertuig voort te stuwen of om elektriciteit te genereren.
Een brandstofcel werkt volgens een fundamenteel ander principe: er vindt een chemische reactie plaats waardoor rechtstreeks elektriciteit wordt opgewekt. Het rendement van een brandstofcel is hoog en het is een stille techniek.
Het schip dat het consortium op het oog heeft, is voorzien van een elektrische aandrijving op basis van een accupakket van 33kWh en een 45kW brandstofcel. Hierover later meer.
In de ‘proeftuin’ evalueren wij twee verschillende aandrijflijnen in verschillende vermogensranges en verschillende systeemontwerpen. Dit is voor de verdere ontwikkeling van waterstof en brandstofcellen in de maritieme industrie van grote waarde. De evaluatie van beide systemen speelt een belangrijke rol in de toepassing van waterstof in de binnenvaart en short sea shipping. Daarnaast testen en vergelijken wij beide typen vaartuigen in de rol van transportschip voor korte afstanden op zee.
Wij willen ervaring opdoen met ca. tien verschillende type eindgebruikers. Zo testen en evalueren we naast de verschillende vermogens, ook de verschillende operationele profielen. Port of Den Helder gebruikt de opgedane inzichten uit deze proeftuin voor zijn behoeftestelling van de vervanging van de havenboot, de Havendienst3.
Voor de ‘proeftuin’ in de haven van Den Helder ontvangt ZepHYros een bijdrage van het programma Green Shipping Waddenzee.
Interesse in het varen op waterstof met uw vaartuig in en om de haven van Den Helder? Neem dan gerust contact met ons op.
In Nederland rijden al enkele auto’s en vrachtwagens op waterstof. Het aandeel daarvan in Noord-Holland-Noord is nog klein. Door het netwerk aan waterstoftankstations te verfijnen, nemen wij drempels weg voor …