Bij Habbeké is men druk bezig met de bouw van een van de twee demonstratieschepen die meedoet aan het Zephyros project. Het gaat om de H2C -boot, een experimenteel vaartuig met een elektrisch aangedreven waterstof range extender. Het aluminium casco van de boot wordt gelast en moet eind maart klaar zijn.
Als het casco is gelast worden de tubes geplaatst. In het tweede kwartaal van 2022 worden de systemen ingebouwd en zal er getest gaan worden. Het inbouwen hiervan vindt plaats bij Koedood Dieselservice B.V. Het is de bedoeling dat de H2-C boot eind juli, begin augustus in de vaart wordt genomen.
De H2-C Boot is een platform gebaseerd op een aluminium snel varende romp voorzien van een tube. De ‘C’ in de naam staat voor de toepassingen waar dit schip voor wordt gebruikt. Het kan staan voor Cargo, als Coach of Crew.
Een elektromotor en een accupakket gekoppeld aan een waterstof range-extender, zorgen voor de voortstuwing. Als het accupakket en de range-extender in serie geschakeld zijn, is een vermogen vergelijkbaar met een 60pk buitenboordmotor beschikbaar. Hier worden snelheden tot 30 knopen (ca. 55 km/u) mee behaald.
De volgende partijen zijn betrokken bij de bouw van de H2C boot: Volans Solutions, Habbeké, HyFly, TU Delft, De Stille Boot, Koedood Marine, Watersportverbond en Jan van Berne (investeerder).